I forbindelse med den mere seriøse cykeltræning findes en række små meldinger og tegn, der er vigtige at kende, og som i mange tilfælde (både under træning og løb) afværger alvorlige ulykker. Man kan skelne mellem meldinger og tegn, hvor meldinger er oplysninger der råbes og gentages af de nærmeste ryttere indtil man er sikker på, at alle har hørt beskeden. Typisk er det informationer om, hvad der venter forude eller kommer bagfra, og derfor er det oftest den eller de førende ryttere der melder, hvad der er i vente længere fremme og omvendt med de bageste ryttere. Meldinger handler som oftest enten om vejens beskaffenhed eller forløb, eller om den øvrige færdsel.
Da man under træningen oftest sidder meget forovebøjet og i øvrigt er meget koncentreret eller træt sker det ofte, at man ikke er helt så opmærksom på omgivelserne som man måske burde være. Derfor er disse melding og tegn meget vigtige at indarbejde og blive fortrolig med. Man vil som ny rytter hurtigt opdage, at der er en generel god kultur blandt ryttere med hensyn til at passe på hinanden. En del af det at køre i felt går jo også ud på, at kunne ligge meget tæt, hvilket – på den anden side – giver dårligere betingelser for udsyn. Så derfor: lær disse tegn og meldinger og brug dem.
Her er nogle eksempler på almindelige meldinger:
Melding | Betydning | Eksempler på anvendelse |
Løft blikket fremad og opad, og vær klar til at reagere. Denne er måske den oftest anvendte melding, da den nærmest kan oversættes med “pas på!”. Det er samtidig den korteste, og er derfor den hurtigste at levere, hvis der skal handles hurtigt. | Man bruger den f.eks. ved mødet med krydsende trafik, yderligt parkerede biler, nedfaldne grene og andet, der kræver ekstra opmærksomhed. | |
Se op i højre! | Løft blikket og hold øje med højre side. Fungerer ligesom meldingen ovenfor, men er specielt rettet mod højre side. | Bruges f.eks. hvis man passerer gående, kondiløbere eller genstande i højre side af cykelstien som gør, at man er nødt til at trække længere ud mod venstre for at holde afstand. |
Se op i venstre! | Løft blikket og hold øje med venstre side. Fungerer ligesom meldingen ovenfor, men er specielt rettet mod venstre side. | Samme som ovenfor – bare i venstre side. |
Forfra! | Løft blikket og hold øje med alt, hvad der kommer forfra. Denne melding betyder, at der kommer trafik forfra. | Ved modkørende biler, knallerter, løbende, gående o.a. |
Forfra-højre! | Løft blikket og hold øje med forfrakommende trafik i højre side af cykelstien eller vejbanen. Fungerer ligesom meldingen ovenfor, men er lidt speciel idet de fleste forventer, at trafik forfra automatisk vil passere venstre om en selv. Men i dette tilfælde er det altså modgående trafik i højre side, og kræver derfor at man kan trække til venstre. | Ved modkørende biler, knallerter, løbende, gående o.a. i højre side af cykelstien eller vejbanen. |
Hul! Glas! Grus! | Løft blikket og hold øje med vejbanen lige foran dig. | Hvis der er et hul i vejen, ligger glasskår, eller grus på vejen der evt. kræver opmærksomhed. |
Her er nogle eksempler på tegn:
Tegn | Betydning | Eksempler på anvendelse |
Sænke håndfladen nedad-bagud (så bagvedkørende kan se det) | Løft blikket fremad og opad, og vær klar til at bremse. NB! Generelt må man aldrig uden videre bare bremse hårdt op. Meldigssystemet skulle meget gerne sikre, at man kan handle i god tid, og dermed undgå urolig kørsel. Langt de fleste styrt sker ved, at en bagvedliggende rytter får sit forhjul for tæt på en forankørendes baghjul. Så INGEN pludselige opbremsninger! |
Man bruger den f.eks. ved mødet med rødt lys eller andre situationer der kræver nedbremsning eller standsning. |
Feje med højre arm om bag sadlen | Løft blikket og hold øje med højre side. Fungerer ligesom meldingen “se op i højre!” ovenfor. | Bruges f.eks. hvis man passerer gående, kondiløbere eller genstande i højre side af cykelstien som gør, at man er nødt til at trække længere ud mod venstre for at holde afstand. |
Feje med venstre arm om bag sadlen | Løft blikket og hold øje med venstre side. Fungerer ligesom meldingen “se op i venstre” ovenfor, og er specielt rettet mod venstre side. | Samme som ovenfor – bare i venstre side |
Pege ned på vejen | Løft blikket og hold øje med vejbanen foran dig ca. der, hvor der peges. Svarer til meldingerne “hul!”, “glas!”, “grus!” ovenfor alt efter hvad der peges på. | Hvis der er et hul i vejen, ligger glasskår, eller grus på vejen der evt. kræver opmærksomhed. |
Fremadfejende højre arm | Rytteren ønsker at bagvedliggende ryttere passerer/overhaler højre om. Dette tegn gives samtidig med, at rytteren langsomt sænker farten eller triller. | En måde at signalere på, at man slår ud eller bare vil længere tilbage i feltet, og på hvilken side, man vil lade feltet overhale (højre). |
Fremadfejende venstre arm | Rytteren ønsker at bagvedliggende ryttere passerer/overhaler venstre om. Dette tegn gives samtidig med, at rytteren langsomt sænker farten eller triller. | En måde at signalere på, at man slår ud eller bare vil længere tilbage i feltet, og på hvilken side, man vil lade feltet overhale (venstre). |
Vip udad med højre albue | Rytteren slår ud mod venstre. I et rulleskift, betyder dette, at den førende rytter (den, der tager føring) vil have afløsning fra højre af den der sidder på hjul. Den førende forventer dermed en overhaling højre om. | Dette tegn er kun relevant under intervalkørsel og i løb |
Vip udad med venstre albue | Rytteren slår ud mod højre. I et rulleskift, betyder dette, at den førende rytter vil have afløsning fra venstre af den der sidder på hjul. Den førende forventer dermed en overhaling venstre om. | Dette tegn er kun relevant under intervalkørsel og i løb |