Kontinuitet i træningen er den væsentligste forudsætning – og slet og ret afgørende – for at blive stærkere. Med kontinuitet forstÃ¥s, at træningen fra uge til uge skal være nogenlunde ensartet. For ryttere under A-klasse niveau er det især vigtigt, at der er kontinuitet i intervaltræningen og antallet af ugentlige træningspas. Ryttere i de sekundære klasser, hvor løbene er kortere end i A-klassen, kan lettere slippe afsted med at reducere deres kilometertal i de perioder, hvor vejret er mest vinterlig. SÃ¥ længe … intevalmængden og antallet af træningspas holdes pÃ¥ det planlagte niveau, er man pÃ¥ rette vej.
Det, der sker, nÃ¥r kontinuiteten smutter, er, at man i bedste fald ikke fÃ¥r fremgang og i værste fald fÃ¥r nedgang. Det skyldes, at der enten gÃ¥r for lang tid mellem træningspassene, eller at man ikke træner hÃ¥rdt nok, nÃ¥r man træner. NÃ¥r man ikke â€forstyrrer†sit system tilstrækkeligt, sÃ¥ undlader det at gøre sig stærkere. GÃ¥r der for lang tid mellem â€forstyrrelserneâ€, sÃ¥ bliver vil præstationsevnen ligefrem blive svækket.
Det er selvfølgelig vigtigt at have kontinuitet i sin træning op til sæsonstart, hvor formen skal have et ordentligt nøk opad. Det kan være en udfordring pga. de vejrlige betingelser, men det er umagen værd at holde sig i gang. For alternativet er en betydelig formnedgang, som det tager tid at genopbygge. Tid, der kunne være brugt på at øge niveauet i forhold til året før, hvis bare man havde holdt sig i gang på et fornuftigt niveau.
Og netop det at træne med kontinuitet kan være en øjenåbner for de, der kommer ind i miljøet udefra. En af FBLs ryttere fortæller her om overgangen fra motionsrytter til væddeløbet:
“Der fremstod det meget tydeligt, hvad forskellen pÃ¥ det, jeg havde foretaget mig hidtil, og hvad strukturet træning hos de erfarne betød […] Den kontinuitet har gjort, at jeg føler, at jeg har ramt sæsonstart meget stærkere, end jeg havde forventet/troet, og lige pludselig har jeg kunnet sidde med i intervaller og skiltespurter, hvor jeg sidste Ã¥r var helt væk. Endda i en grad hvor man mÃ¥ske næsten er bange for at toppe for tidligt. Men i bund og grund er jeg overbevist om, at jeg bare er blevet stærkereâ€
I FBL indledte vi sæsonforberedelserne første søndag i januar, og siden da har det været muligt at gennemføre 2-3 ugentlig træningspas udendørs. Dvs. at det kun er få træningspas, som rytterne har måtte køre indendørs på rulle eller spinningcykel. For de fleste er det en stor fordel.
Laver man al sin vintertræning i spinningsalen eller på hometrainer, så er der risiko for, at man ikke får trænet hårdt nok. Man skal for det første ikke underkende, hvor meget det betyder at komme ud på rammen og køre sine intervaller med ligestillede. På landevejen er man ikke alene om at bestemme, hvor hårdt det skal være. På den måde er det for de fleste lettere at blive presset tilstrækkeligt. Modsat når man kører stationært og selv styrer, hvor hårdt det er. Dertil kommer naturligvis den yderligere træningseffekt, man får af at køre 2-4 timer i forhold til 1-2 timer på stationær cykel.
I resten af februar og i marts kører vi som udgangspunkt fællestræning tirsdag og torsdag aften samt søndag formiddag. Har du lyst at være med er du meget velkommen til at kigge forbi. Du kan kontakte enten mig på mail, hvis du vil vide mere om træningen.